عن ابن عباس قال: قالت ميمونة:
وضعت لرسول الله صلى الله عليه وسلم ماء يغتسل به، فأفرغ على يديه،
فغسلهما مرتين أو ثلاثا، ثم أفرغ بيمينه على شماله، فغسل مذاكيره، ثم دلك
يده بالأرض، ثم مضمض واستنشق، ثم غسل وجهه ويديه، وغسل رأسه ثلاثا، ثم أفرغ
على جسده، ثم تنحى من مقامه، فغسل قدميه.
Dari Ibn ‘Abbas RA,
beliau berkata: Maimunah RA berkata: Aku meletakkan air untuk Rasulullah
SAW mandi wajib. Baginda SAW menyiram kedua tangannya dan membasuh
kedua tangannya dua atau tiga kali. Seterusnya Baginda SAW menyiram air
dengan tangan kanannya ke tangan kirinya dan membasuh kemaluannya
(dengan menggunakan tangan kiri). Selepas itu, Baginda SAW menyapu
tangannya ke tanah, kemudian Baginda SAW memasukkaan air ke dalam hidung
dan mulut kemudian mengeluarkannya. Seterusnya Baginda SAW membasuh
mukanya dan kedua tangannya dan membasuh kepalanya tiga kali. Selepas
itu Baginda SAW menyiram air ke atas tubuhnya, kemudian baginda saw
berpindah dari tempat tersebut dan mencuci kedua kakinya. (al-Bukhari)
Di dalam Sahih Muslim (317) disebutkan pula:
ثم أتيته بالمنديل فرده
Kemudian aku (Maimunah RA) memberikan kepada Baginda SAW sapu tangan, lalu Baginda SAW menolaknya.
Ringkasan cara mandi wajib berdasarkan dalil-dalil di atas ialah:
1) Niat. Ini berdasarkan hadis yang popular bahawa setiap amal mestilah dengan niat.
2) Membaca ‘Bismillah’.
3) Mencuci tangan sebanyak tiga kali.
4) Mencuci kemaluan dengan tangan kiri
5) Menggosokkan tangan kiri ke tanah lalu lalu mencucinya. Boleh juga mencuci tangan kiri itu dengan sabun.
6) Berwudhu.
Wudhu boleh dilakukan seperti wudhu untuk solat (Sohih Muslim:317)
ataupun menangguhkan mencuci kaki selepas selesai mandi.
7) Menyela-nyela
rambut secara merata lalu menyiramnya 3 kali dengan air sepenuh dua
telapak tangan. Ini berdasarkan hadis dari Aisyah di dalam sahih
al-Bukhari:
ثم يدخل أصابعه في الماء، فيخلل بها أصول شعره، ثم يصب على رأسه ثلاث غرف بيديه
“Kemudian Baginda SAW
memasukkan jari-jarinya ke dalam air, kemudian menyela-nyela rambutnya,
kemudia menyiram kepalanya 3 kali dengan kedua tangannya.”
Ketika menyiram kepala
hendaklah dimulai dengan bahagian kanan, kemudian, bahagian kiri dan
seterusnya bahagian tengah kepala. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah RA di
dalam sahih Muslim (318):
. بدأ بشق رأسه الأيمن. ثم الأيسر
Baginda SAW menyiram kepalanya di bahagian kanan, kemudia bahagian kiri.
Bagi wanita yang dalam keadaan junub, diblehkan untuk tidak melepaskan ikatan rambutnya. Ini berdasarkan hadis Ummu Salamah RA.
عن أم سلمة، قالت: قلت: يا
رسول الله! إني امرأة أشد ضفر رأسي. فأنقضه لغسل الجنابة؟ قال “لا. إنما
يكفيك أن تحثي على رأسك ثلاث حثيات. ثم تفيضين عليك الماء فتطهرين
Dari Ummu Salamah RA, beliau berkata: Aku berkata kepada Rasulullah SAW: “Wahai Rasulullah SAW،
sesungguhnya aku perempuan yang suka mengikat rambutku. Perlukah aku
membuka ikatan tersebut ketika mandi junub? Jawab Rasulullah SAW:
“Tidak, cukuplah bagi kamu dengan dengan menyiramkan air ke atas kepala
kamu sebanyak 3 kali dan meratakan air ke seluruh tubuh kamu, dan kamu
sudah dikira sudah bersuci. (Sahih Muslim:330)
Akan tetapi jika mandi
untuk haidh, maka dianjurkan untuk melepaskan ikatan rambut. Ini
berdasarkan hadis ‘Aisyah ra di dalam sahih al-Bukhari di mana beliau
kedatangan haidh ketika menunaikan haji. Lalu baginda saw berkata
sedemikian:
دعي عمرتك، وانقضي رأسك، وامتشطي
“Tinggalkanlah umrahmu, lepaskanlah ikatan rambutmu (ketika mandi) dan sisirlah rambutmu”
8) Memulakan dengan bahagian kanan tubuh.
عن عائشة؛ قالت: إن كان رسول الله صلى الله عليه وسلم يحب التيمن في شأنه كله. في نعليه، وترجله، وطهوره
Dari ‘Aisyah RA:
Sesungguhnya Rasulullah SAW suka mendahulukan bahagian kanan pada semua
urusannya, ketika memakai kasutr, ketika bersikat dan ketika bersuci.
(Sahih Muslim:268)
9) Meratakan
air ke seluruh tubuh. Kita mestilah semua lipatan tubuh seperti ketiak
dan lain-lain. Ini berdasarkan hadis ‘Aisyah (Sunan Abi Daud:243, di
nilai sahih oleh al-Albani)
10) Beralih dari tempat mandi dan membasuh kaki.
Wallahu’alam.
Rujukan:
طهور المسلم في ضوء الكتاب و السنة مفهوم و فضائل وآداب و احكام
Terjemahan Indonesia bertajuk: Thaharah Nabi, tuntunan bersuci lengkap oleh Said bin Ali bin Wahf al-Qahtani